MANIFEST

Samen met de Technische Universiteit Delft en de Katholieke Universiteit Brabant hebben we een eenvoudig model ontwikkeld voor strategisch design. Daarvoor worden vier kwadranten geanalyseerd; Merk, Product, Consument en Markt. Op basis hiervan weten wij een scherp Manifest op te stellen. Hiermee verwoorden we uitdagend en direct wat de verpakking uniek zal maken. Daaruit volgt de juiste communicatiehiërarchie, tone-of-voice en tone-of-image.

DESIGN PROCES

In het designproces trechteren wij van de breedte van mogelijkheden in het begin van het proces naar die ene ultieme oplossing. We doorlopen daarbij vier stadia. In elk stadium divergeren wij door alle goede oplossingen in kaart te brengen en samen met de opdrachtgever convergeren wij door de juiste keuzes te maken. Een helder en open proces waar wij onze kennis met die van onze opdrachtgever maximaal bundelen. De eerste fase is bijzonder: Wij schetsen dan met de hand.
Zo dwingen wij ons in dit stadium op hoofdlijnen te denken en een brede focus houden. In de volgende fases gaan wij steeds meer de diepte in. Daardoor is ons proces efficiënt, de klant betrokken en het resultaat spraakmakend.


 

Minicursus packaging design

Hoe maak je een goed verpakkingsontwerp? Een verpakking moet aan drie voorwaarden voldoen; opvallen, helder vertellen wat er te vertellen is en ervoor zorgen dat je onthouden wordt. Opvallen is makkelijk; doe maar lekker gek. Maar de truuk is om op een goede manier op te vallen. Met de juiste emotie. De balans tussen vertrouwen en verstoren is voor elke situatie anders. Soms moet je maar kleine evolutionaire stapjes maken, soms kan je radicaal iets anders doen. Maar niet zomaar anders, wel in de goede richting. Die richting wordt bepaald door een goede analyse van wat de inhoud en het merk bijzonder maakt. En dat heeft ook te maken met punt twee; helder vertellen. Een consument is in staat om in tienden van een seconde een aankoopkeuze te maken. Dan moet zij (meestal is de klant koningin) wel een verpakking snel kunnen 'lezen'. Daarvoor moet je een goed bedenken wat je wil vertellen, in welke volgorde en op welke manier. Want communiceren is als gooien met ballen; als je vijf ballen achter elkaar gooit vang je ze wel, maar als je ze tegelijk gooit vang je er niet één. Tenslotte moet je een verpakking zo bijzonder en eigen maken dat het niet alleen opvalt maar ook herinneringswaarde geeft. Een goed concept met een verrassende twist. Dus niet doen wat de rest doet maar op authentieke wijze outstanding zijn. Simpel toch? Succes ermee. (En als je er niet uitkomt, dan moet je het ons maar vragen.)

 

 

 
1 12 3 4 5 6 7 2 9 11 13 14 16 15 17

Ontwerpen is mensenwerk. Het gaat om de 'klik', elkaar verstaan. Aan een half woord genoeg hebben. Zodat we jouw gedachtes helder kunnen omzetten in beeld. Daarom stellen wij graag ons team Brummers aan je voor.

Wie zijn onze Brummers?
Klik op een Brummer in de afbeelding om meer te weten te komen over wie bij Brum werkt.

Al sinds 1974

In 1974 betrokken Reinier Brummelkamp en Eugene Hoekstra een zolderkamer in de binnenstad van Woerden om samen een bedrijf in 'grafisch en industrieel ontwerp' te starten. Toen ze het trappen lopen beu waren werd een pand in de Havenstraat betrokken. Het werk zag er anders uit dan nu. De verpakkingsontwerpen werden met de hand geschilderd en de fax was een grote innovatie.
In 1992 werd een oude commandantswoning betrokken aan de Oostdam. Met veranda en uitzicht op het Exercitieveld. Bewerkte plafonds waren in die tijd erg belangrijk voor een ontwerpbureau. Het werk verschoof steeds meer van de lichtbak naar de computer.

 

In 2006 namen de ontwerpers Marcel Wammes en Willem van Roozendaal de aandelen over van Reinier en Eugene. Beiden werkten al vanaf de Havenstraat bij het bureau. In 2009 trad de strateeg Pieter Steenaert toe tot de directie. In 2010 werd het statige pand verruild voor een voormalige drukkerij waar alle medewerkers in één grote, lichte ruimte zitten. Ook is toen een 'knip' in de naam gezet en ging het bureau verder onder de korte en krachtige naam Brum.
In 2016 namen Marcel en Willem afscheid en kwam het bureau geheel in handen van Pieter Steenaert en ontwerper Tessa Oudijn. Deze derde generatie directie en de 15 medewerkers maken Brum tot een enthousiast en eigenzinnig team vakidioten.


Contact


Meer weten over onze visie op packaging design?
Laat je verrassen. Bel Pieter Steenaert of Tessa Oudijn.


Brum

Jaap Bijzerweg 21b
3446 CR Woerden

T. +31(0)348 41 26 91

Postbus 2192
3440 DD Woerden

KvK: 30157269
BTW: NL817061575.B01

Route

  1. Vanaf de A12, neem de afslag Woerden (14) en volg de richting naar Woerden Centrum.
  2. Bij het kruispunt met de stoplichten, rechtdoor.
    Houd er rekening mee dat u hier al links moet voorsorteren.
  3. Bij de eerstvolgende afslag naar links afslaan naar de Jaap Bijzerweg.
  4. Direct na de afslag links afslaan het parkeerterrein op. U kunt helemaal achteraan rechts parkeren.
Marc is project managerTessa is creative directorAlbert is traffic managerLisa is designerXander is senior designerPieter is strategisch directeur.Nancy is senior dtp-erWillem is creatief directeurJessy is dtp-erMarcel is art directorAuke is onze boekhouderVijay is dtp-erSaskia is senior designerMargo is onze gastvrouwErik is senior dtp-erEva is designerNinke is projectmanager
Tot 2009 werkte Marc nog bij een bedrijf dat ondergrondse afvalcontainers plaatst. Maar wij namen hem aan omdat wij hem van de 20 jaar daarvoor kenden als projectmanager van een grote fotostudio. Hij zorgt voor orde in de chaos die gepaard gaat met de 500 projecten die we per jaar draaien. En voor hem is een dag geen Calvé pindakaas is een dag niet geleefd!
 
Marc
Meteen na haar opleiding aan de HKU hebben we haar bij Brum binnengehaald. Dat was in 2008. Ze volgde een opleiding Brand Management om haar werk ook marketingstrategisch goed in te steken. Ze heeft zich hier heel snel ontwikkeld. Zo snel dat ze in 2016 mede-eigenaar werd van Brum. Een van onze blondjes die je niet moet onderschatten!
 
Tessa
Albert is sinds 1999 het centrale zenuwstelsel van Brum. Alle technisch ingewikkelde zaken lopen via hem. En dat zijn er nogal wat. Hij studeerde cartografie en was ook slager. Maar ook mediator. Zonder dat allemaal hadden wij hem nooit aangenomen natuurlijk.
 
Zij viel meteen op toen zij bij Brum stage kwam lopen in 2011. Op een positieve manier! Dus kwam ze nog twee keer in de zomervakantie meedraaien en de laatste keer mocht ze toen de blaadjes weer gingen vallen echt niet meer weg.
 
Lisa
Na de kunstacademie in Rotterdam werd hij designer van verpakkingen en huisstijlen. Zo gaf hij Ziggo haar huidige gezicht. Maar verpakkingen ontwerpen vindt hij toch het mooiste wat er is. Daarom hebben we hem in 2011 bij Brum ingelijfd. Hij doet altijd heel relaxed maar zijn designs zijn heel verfijnd.
 
Xander
Hij heeft Industrieel Ontwerpen gestudeerd aan de TU Delft en heeft daarna een aantal jaren als marketeer gewerkt. Ook heeft hij zijn Nima C diploma behaald. Sinds 2003 werkt hij voor Brum. Hij kan als een van de weinigen bij Brum niet met de Illustrator en Photoshop overweg. Maar gelukkig heeft hij andere kwaliteiten. Zegt hij. Blijkbaar genoeg om sinds 2009 mede-eigenaar te zijn van Brum.
 
Pieter
Zij is na het Grafisch Lyceum bij een reclamebureau in het diepe gegooid. Met die ervaring is zij in 2002 bij Brum aan de slag gegaan op onze studio. Nog steeds verblijft ze graag in het diepe. Maar dan wel met een duikfles op haar rug.
 
Nancy
Na wat jaartjes bij Claessens, dBod en De Wit Coppenhagen begon hij in 1988 bij Brum. Daar is hij nooit meer weggegaan. Alleen zijn haar is hij kwijtgeraakt. Zijn bulderende lach is gebleven en weet vele klanten en Brummers te inspireren. Hij rijdt op een gele motor. En een zwarte. Maar niet tegelijk.
 
Willem
Zij is in 2012 direct na haar opleiding bij Brum aangetreden. Jessy weet van aanpakken. Opgegroeid op een melkveehouderij, daar wordt nog oerend hard gewerkt. Hier houden onze klanten ook van dus ze zit precies op haar plek bij ons.
 
Jessy
Hij begon ooit als reclamejongen maar heeft zijn hart verpand aan design. Ooit in 1982 bij Brum binnengehaald om als extra kracht een paar nachten door te halen. Nu runt hij de tent als één van de eigenaren. Niet te verwarren met Marcel Wanders. Die weet niet zoveel van verpakkingen als onze Marcel Wammes.
 
Marcel
Hij is de vriendelijkheid zelve. En dat is maar goed ook want als hij je belt dan is er iets aan de knikker. Hij zorgt er namelijk sinds 2007 voor dat wij altijd in balans zijn. Als de boeken kloppen mag hij weer naar het mooie Zeeland waar zijn kinderen wielrenner worden en zijn vrouw al net zo'n cijferfiel is als Auke zelf.
 
Auke
Sinds 2010 verlaat hij elke dag Rotterdam-Zuid om in Woerden te buffelen voor Brum. Als een trouwe lobbes rust hij niet voor zijn werk piekfijn in orde is. Zolang er gejuich uit de Kuip komt heeft hij een brede smile op zijn gezicht.
 
Vijay
Zij wist al heel snel dat de Universiteit niets voor haar was en koos voor de creatie. Ze begon al in het pre-computer tijdperk als ontwerper. Maar de laatste Adobe tools kent ze nu als haar broekzak. Ze is zowel heel goed in 'the big picture' als de subtiele details die het 'm nou net even doen. Sinds 2000 mag Brum van haar fingerspitzengefühl gebruik maken.
 
Saskia
Zij is ons eerste visitekaartje want zij neemt sinds 2003 de telefoon altijd weer even hartelijk op en voorziet ons bezoek van verse koffie, met een koekje. Ook doet ze de administratie en voorziet ons elke dag weer van een heerlijke lunch.
 
Hij heeft een bak kennis in huis die hij heeft opgedaan in zijn lange carriere. Sinds 2007 werkt hij bij Brum en kan alle nieuwkomers haarfijn uitleggen waarom het ene drukproces de andere niet is. Als het ff kan gaat hij op z'n fiets naar z'n werk. En dat is best een eindje trappen.
 
Eva is onze wandelende encyclopedie van voedselfeitjes. Ze kookt niet alleen graag maar klust en bouwt er ook nog eens op los. Daarnaast kan ze fantastisch aquarelleren, tekenen en illustreren. In haar ontwerpen combineert ze daarom ook graag digitale met old-school analoge technieken.
 
Eva Verbeek
Ze startte haar carrière in het onderwijs waar ze een tijdje een klas met 30 jonge kinderen managede. Daarna ontplooide ze zich in marketing. Die combinatie van skills vonden wij perfect om bij Brum het projectmanagement verder te professionaliseren. Sinds 2016 waakt zij met een gers Rotterdamse werklust over onze planningen en budgetten.
 
Ninke