Menu

Case

Bieze: altijd iets groens op tafel

Expertises

Packaging illustratie

Tags

koelvers A-merk

Je herkent het vast: je wilt lekkere groenten eten, maar hebt niet altijd tijd om uitgebreid te kokkerellen. De producten van Bieze helpen je daarbij: met Bieze zet je altijd iets groens op tafel. Bieze, Brum Design en illustrator Nick van Oosten hebben samen hard gewerkt om dat verhaal op de nieuwe verpakking te krijgen.

Bieze is in 2018 gestart met een nieuw merkverhaal én een nieuw logo. Dan mogen de verpakkingen natuurlijk niet achterblijven. Brum mag daar mee aan de slag. Een mooi project! Bieze heeft namelijk verschillende productgroepen: van frisse rauwkost tot lekkere soepen en van dipsaus tot dressing. Die groepen samenbrengen, vormt een gave uitdaging.

Bieze is in 2018 gestart met een nieuw merkverhaal én een nieuw logo. Dan mogen de verpakkingen natuurlijk niet achterblijven. Brum mag daar mee aan de slag. Een mooi project! Bieze heeft namelijk verschillende productgroepen: van frisse rauwkost tot lekkere soepen en van dipsaus tot dressing. Die groepen samenbrengen, vormt een gave uitdaging.

De opdracht: op zoek naar balans

Herkenbaarheid is voor Bieze erg belangrijk. Een verpakking moet goed matchen met de andere producten. Tegelijk is het doel dat elke productgroep een eigen uitstraling krijgt. Een uitstraling die nieuwe mensen aantrekt, maar waarbij alle huidige Bieze-fans de producten direct blijven herkennen. Zoeken naar de balans tussen herkenning en opvallen dus.

Van schets tot ontwerp

Na een aantal gesprekken en een heldere briefing, gaan de ontwerpers aan de slag om de eerste schetsen te maken. Dat gebeurt overigens gewoon met de hand. Twee dingen zijn belangrijk: groente staat centraal, en het nieuwe logo moet perfect passen in het ontwerp.

[beeld]

De verschillende opties worden aan de opdrachtgever gepresenteerd. Nadat samen met Bieze een basisontwerp is gekozen, wordt gezocht naar de juiste illustratiestijl. Dit wordt uiteindelijk een soort ‘gestempelde’ stijl die geïnspireerd is op het nieuwe logo van Bieze.

“Voor de illustraties zochten we een stijl die perfect past bij het logo en de huisstijl van Bieze. We hebben in het begin heel veel getest. Bieze wilde bijvoorbeeld eerst iets met aquarel, maar stond ook erg open voor experimenten. Toen zijn we uiteindelijk bij het ‘stempelen’ uitgekomen”, zegt Lisa van Diemeren, een van de betrokken Brum designers.

[beeld]

Eva Verbeek is ook vanuit Brum betrokken bij het ontwerp: “Toen we
uitkwamen bij de gestempelde stijl hebben we zelfs nog overwogen om
echte stempels te maken voor de afbeeldingen. Het nadeel daaraan is dat
je dan in de toekomst niet zo makkelijk nieuwe groenten toe kunt voegen,
dus toen is toch gekozen voor een digitale uitwerking.”

[beeld wortels]

Bieze is enthousiast en de volgende stap dient zich aan. Met een
basisontwerp in de hand gaan de Brummers verder aan de slag met het
maken van composities. Voor iedere verpakking wordt een opzet gemaakt
met een compositie. Zo ontstaat een overzicht van waar alle komkommers,
bietjes en kolen komen te staan. Bovendien kan er ook een lijst gemaakt
worden van alle illustraties die nodig zijn. Bieze stopt hun producten
bomvol verse groenten en kruiden: er zijn dus nogal wat plaatjes nodig.

[beeld info]

De stijl geperfectioneerd

Illustrator Nick van Oosten wordt erbij gevraagd voor de uitwerking. Hij gaat aan de slag met de stijl en scherpt hem aan. Het resultaat: meer dan 40 smakelijke illustraties. “Brum had een zeer specifiek gevoel voor de illustraties meegegeven. Dan moet je alles heel consequent en gestructureerd aanpakken.”

Enkele schetsen van illustrator Nick van Oosten


“De afbeeldingen hebben een heel ambachtelijk karakter wat betreft structuur, textuur en kleurgebruik. Dat is een geweldige combinatie geworden tussen papier en computer. Het ambacht en de visie van de illustrator zijn altijd analoog, terwijl het eindresultaat digitaal gemaakt is”, zegt Nick. “Hoe leuk is het om al die illustraties straks in het schap te zien?!”

I'd go for it! Pijl

Get in touch

Is your brand ready for an impactful product restyling? Or would you prefer to simply discuss your ideas with us? Pieter and Tessa would love to help! Feel free to contact us.

Meer cases