Menu

Case

Lidl Streekweken

Culinaire curiositeiten

Expertises

Packaging

Tags

Food private label

Briefing

Themaweken bij Lidl zijn belangrijke klantentrekkers. Een week lang worden de schappen vol gezet met bijzondere artikelen die je anders nooit in de winkel vindt. Streekweken is ook zo’n thema. Aan Brum om voor deze grote serie een opvallend design te maken. We focusten voor deze lijn op de herkomst van producten.

Het uitgangspunt

Met deze informatie begonnen we aan het manifest. Want wat betekent die herkomst eigenlijk voor de shopper?

Conceptfase

In de conceptfase zijn we op zoek gegaan naar verschillende manieren om de herkomst te benadrukken. Dat doen we altijd in de vorm van moodboards. We onderzochten verschillende denkrichtingen die te maken hebben met streekgebonden producten. Dit is de eerste selectie die we met Lidl bespraken:

Na een inspirerend overleg gingen we tweaken en aanvullen, weglaten en veranderen, tot we uitkwamen bij de uiteindelijke conceptrichting ‘Local street food’.

De smaak van de streek proef je… op straat! Kleine kraampjes met ambachtelijke en eigentijdse producten. Vers gemaakt en mooi gepresenteerd. Iconisch vormgegeven als echte lokale helden.

Local Street Food Pijl

Designfase

Met Local Street Food in gedachten werden verschillende merknamen en designrichtingen uitgewerkt. Bij elke richting hielden we rekening met de designcriteria die voor dit specifieke project gelden:

  • Herkenbaar, opvallend thema
  • Geloofwaardige kwaliteit
  • Herkomst en product duidelijk
  • Toepasbaar op transparante en dichte verpakking
  • Economisch uitvoerbaar
  • Eigentijds

Elk design werd aan de hand van de criteria gescoord, en vormde een praatstuk over de keuzes die gemaakt worden. Het uiteindelijke design met de merknaam die het beste paste, was De Smaak Van...

Designer Xander licht het design toe: “De vormen achter de letters zijn geïnspireerd op de vormen van het stadswapen. Om het authentieke karakter te ondersteunen zijn verder verschillende designelementen opgespeeld: een papiervezel in de achtergrond, een interpretatie van vrolijke lampenslingers die vaak bij foodtrucks te vinden zijn en kleuren met heel eigen karakter”. De witte verpakkingen met zwarte tekst en iconische gekleurde wapens springen er prachtig uit op het schap.

Artwork

Voor elke stad, regio of provincie is een eigen uitwerking gemaakt. Zo was het thema heel goed door te vertalen naar allerlei producten en streken. De Streekweken worden namelijk maar één week in de winkel gevoerd. Geen ingewikkelde illustraties dus, maar efficiënt opvallen met sfeer!

Per productlijn werd gekeken op welke manier het icoon werd ingezet. De productsoort moet duidelijk zijn, soms de smaak, de uitvoering of ook de verschillende varianten. “Een heel gedetailleerd werkje,” verteld artworker Jessy, “Je moet voor elke verpakking op zoek naar oplossingen. Heel leuk om te doen”.

Het resultaat

De meer dan 50 producten van de Streekweken zijn inmiddels bij Lidl in de winkel geïntroduceerd.

Maaike Volders (Lidl branding & packaging): “Het was een huzarenstukje voor onze leveranciers om zoveel verpakkingen en verpakkingsvormen precies op tijd voor elkaar te krijgen, alles met gelijke uitstraling. Maar het is weer gelukt!”

Er ontstond een mooi winkelbeeld en duidelijke blokvorm op de schappen. Veel producten gingen als warme broodjes over de toonbank. Uit welke streek die warme broodjes kwamen? Tja… Het was gewoon de smaak van heel Nederland.

I'd go for it! Pijl

Get in touch

Is your brand ready for an impactful product restyling? Or would you prefer to simply discuss your ideas with us? Pieter and Tessa would love to help! Feel free to contact us.

Meer cases