en
Taal switcher Taal switcher
Menu

Case

Oldtimers drop

Smaak met karakter

Expertises

restyle Packaging

Tags

suikerwerk A-merk

Achter een verpakking gaat vaak een hele wereld schuil, waar je als consument niet altijd weet van hebt. In het geval van Oldtimers is dit nogal sterk aanwezig: een olijke Friese wereld van maar liefst vier generaties Douwenga, waar de liefde voor en de receptuur van drop van (groot)vader aan (klein)zoon wordt doorgegeven.

Op eigen kracht

Oldtimers is een bijzonder nichemerk op de snoepmarkt. Met ambachtelijke recepten, authentieke ingrediënten als zoethout, salmiakzout en Arabische gom en met een aantal ‘bewustere’ smaakvarianten, heeft het een heel eigen karakter. Daarom was het tijd het merk op eigen benen te laten staan, zonder Autodrop als endorser. Nadat de positionering was aangescherpt voor de juiste richting, mochten wij de verpakking onder handen nemen. En bij een merk dat zoveel verhalen in zich heeft, was dat een heerlijke klus.

Zeg het met woorden

Tekst speelt een grote rol op deze verpakking. Hoewel de relevantie van bewuster snoepen steeds groter wordt, ligt de positionering nog steeds dichterbij kwaliteit, om het merk geloofwaardig te houden. Daarom wordt er vooral op tekstueel niveau ingespeeld op aspecten als gelatinevrij en biologisch, en niet visueel. Daarnaast lenen de guitige belevenissen van de familie Douwenga zich praktisch voor een roman!

Friese jongensdromen

Over skûtsjes op het Sneekermeer, fierljeppen in de polder en met de tractor naar school; het leven van Jochum, kleinzoon van de eerste receptenmaker, staat centraal. Waar je normaal gesproken op de achterkant van een verpakking om de oren wordt geslagen door kilojoules, calorieën, procenten en ingrediënten, wordt die bij Oldtimers helemaal in beslag genomen door de avonturen van Jochum. Aangejaagd door zijn vader, goede vrienden en andere dorpsgenoten maakt hij dropjes geïnspireerd op zeemansvloeken en wederopbouwklinkers. Dat smaakt naar meer!

Visueel verhaal

Elk avontuur wordt ondersteund door een Oudhollandsche teekening, die met fijne pennenstreken van Oost-Indische inkt de verhalen vertellen. Het zwart-wit wordt mooi gecombineerd met een kloeke volvlak kleur, zodat de verpakking mooi opvalt en onderscheidend is. Samen vormen de handige boxen met hun gebalanceerde kleurenpalet en authentieke omrande panelen, een mooi blok.

Charme

Als laatste kon het pompeblêd natuurlijk niet ontbreken. Die is als (bijna) enige extra kleur ingezet, als charmante referentie aan de Friese vlag. Voor dit element is de embossing toegepast (reliëfdruk), net als bij de afbeeldingen van de dropjes, om het wat meer nadruk te geven.

Zo is deze restyle een aansprekend ontwerp geworden, en met de gloednieuwe ouderwetse designelementen zijn de Oldtimers weer helemaal van nu. Wij hopen maar dat Jochum er ook blij mee is. Op naar een nieuw avontuur!

Go for it! Pijl

Get in touch

Is your brand ready for an impactful product restyling? Or would you prefer to simply discuss your ideas with us? Pieter and Tessa would love to help! Feel free to contact us.