Case

Bieze: gek op groenten

Altijd iets groens op tafel

Expertises

Packaging illustratie

Tags

koelvers A-merk

Je herkent het vast: je wil lekkere groenten eten, maar hebt geen tijd om uitgebreid te kokkerellen. Bieze helpt je daarbij. Met hun producten zet je namelijk altijd iets groens op tafel.

Bieze is in 2018 gestart met een nieuw merkverhaal én een nieuw logo. Dan mogen de verpakkingen natuurlijk niet achterblijven. Brum mag daar mee aan de slag. Een mooi project! Bieze heeft namelijk verschillende productgroepen: van frisse rauwkost tot lekkere soepen en van dipsaus tot dressing. Die groepen samenbrengen, vormt een gave uitdaging. Samen met illustrator Nick van Oosten is er hard gewerkt om dat verhaal op de nieuwe verpakking te krijgen.

De opdracht: op zoek naar balans

Herkenbaarheid is voor Bieze erg belangrijk. Een verpakking moet goed matchen met de andere producten. Tegelijk is het doel dat elke productgroep een eigen uitstraling krijgt. Een uitstraling die nieuwe mensen aantrekt, maar waarbij alle huidige Bieze-fans de producten direct blijven herkennen. Zoeken naar de balans tussen herkenning en opvallen dus.

Van schets tot ontwerp

Na een aantal gesprekken en een heldere briefing, gaan de ontwerpers aan de slag om de eerste schetsen te maken. Dat gebeurt overigens gewoon met de hand. Twee dingen zijn belangrijk: groente staat centraal, en het nieuwe logo moet perfect passen in het ontwerp.

Een aantal eerste schetsen voor het design van de rauwkostverpakking

De verschillende opties worden aan de opdrachtgever gepresenteerd. Nadat samen met Bieze een basisontwerp is gekozen, wordt gezocht naar de juiste illustratiestijl. Dit wordt uiteindelijk een soort ‘gestempelde’ stijl die geïnspireerd is op het nieuwe logo van Bieze.

“Voor de illustraties zochten we een stijl die perfect past bij het logo en de huisstijl van Bieze. We hebben in het begin heel veel getest. Bieze wilde bijvoorbeeld eerst iets met aquarel, maar stond ook erg open voor experimenten. Toen zijn we uiteindelijk bij het ‘stempelen’ uitgekomen”, zegt Lisa van Diemeren, een van de betrokken Brum designers.

Drie verschillende illustratiestijlen

Eva Verbeek is ook vanuit Brum betrokken bij het ontwerp: “Toen we uitkwamen bij de gestempelde stijl hebben we zelfs nog overwogen om echte stempels te maken voor de afbeeldingen. Het nadeel daaraan is dat je dan in de toekomst niet zo makkelijk nieuwe groenten toe kunt voegen,dus toen is toch gekozen voor een digitale uitwerking.”

‘Gestempelde’ wortel: van handgetekende opzet tot eindresultaat

Bieze is enthousiast en de volgende stap dient zich aan. Met een basisontwerp in de hand gaan de Brummers verder aan de slag met het maken van composities. Voor iedere verpakking wordt een opzet gemaakt met een compositie. Zo ontstaat een overzicht van waar alle komkommers, bietjes en kolen komen te staan. Bovendien kan er ook een lijst gemaakt worden van alle illustraties die nodig zijn. Bieze stopt hun producten bomvol verse groenten en kruiden: er zijn dus nogal wat plaatjes nodig.

Conceptcompositie en een deel van de lijst met benodigde illustraties

De stijl geperfectioneerd

Illustrator Nick van Oosten wordt erbij gevraagd voor de uitwerking. Hij gaat aan de slag met de stijl en scherpt hem aan. Het resultaat: meer dan 40 smakelijke illustraties. “Brum had een zeer specifiek gevoel voor de illustraties meegegeven. Dan moet je alles heel consequent en gestructureerd aanpakken.”

Enkele schetsen van illustrator Nick van Oosten


“De afbeeldingen hebben een heel ambachtelijk karakter wat betreft structuur, textuur en kleurgebruik. Dat is een geweldige combinatie geworden tussen papier en computer. Het ambacht en de visie van de illustrator zijn altijd analoog, terwijl het eindresultaat digitaal gemaakt is”, zegt Nick. “Hoe leuk is het om al die illustraties straks in het schap te zien?!”

Verhaal komt tot leven

Naarmate het project vordert grijpen alle radertjes in elkaar. Van de heldere briefing van Bieze, via de concepten van Brum, naar de illustraties van Nick. Heuse co-creatie. En het resultaat mag er zijn. Annick Beyer, conceptontwikkelaar van Bieze zegt: “Het leukste is om te zien hoe het nieuwe merkverhaal écht tot leven is gekomen op de verpakking. Ons nieuwe logo past perfect in het ontwerp.”

En het proces? Volgens Margot Nammensma, Business Unit Manager Retail van Bieze: “De samenwerking met Brum verliep, zoals altijd, soepel, snel en flexibel. Het is mooi dat Brum zo betrokken is en ons stap voor stap meeneemt in het proces. Hierdoor wordt de verpakking precies zoals we willen, soms nóg mooier.”

Ik zou het doen! Pijl

Neem contact op

Is jouw merk ook toe aan een impactvolle product restyling? Of wil je gewoon even sparren? Pieter en Tessa helpen je graag! Neem gerust even contact op.

Meer cases