Kruidvat is er voor iedereen. Want elke consument moet zich mooi, goed en gezond kunnen voelen. Dat is wat de drogisterij- formule met haar Eigen Merk producten over wil brengen. Hun steeds- verrassend-altijd-voordelig
jingle is je vast bekend. De quasi achteloos georganiseerde chaos in de winkel waarschijnlijk ook. Klanten houden ervan! Maar hoe zorg je ervoor dat het brede Eigen Merk assortiment er in opvalt? Kruidvat vroeg ons één designtaal te ontwikkelen en hierin hun nieuwste merkwaarden mee te nemen.
Van seksspeeltjes tot haarlak
De opdracht was herkenbaarheid voor Kruidvats private label producten te creëren. Maar tegelijkertijd ook elke categorie (baby, body, beauty en health) te laten shinen in een winkelschap waar het visuele geweld groot is. De mensen verrassen en verleiden dus, om zowel die bus haarlak als dat potje babyvoeding, de paracetamols, gezichtscrème, douchegel, vibrator, proteïne shake en al die andere huismerkproducten niet te kunnen weerstaan. Sterker nog, de Eigen Merk producten moeten de reden zijn om naar de winkel te komen.
Wij hangen graag de Cupido uit
Een super leuke en uitdagende klus vinden wij bij Brum. Want met een goed packaging design kun je echt impact maken. Een shopper neemt immers letterlijk een stukje van Kruidvat mee naar huis en staat er soms dagelijks mee in z’n handen. Niks vluchtig contact maar een serieuze relatie! Een uitgelezen kans om de merkidentiteit uit te dragen en een plek in het hart van consumenten te veroveren. Wij wilden met ons design dat Kruidvats producten op de juiste manier opvallen, verleiden tot aankoop en blijvende fans krijgen.
Opvallen en knallen
Als retailer heb je maar een paar seconden om de aandacht van je klant te trekken naar het winkelschap. You never get a second chance to make a first impression. Het moet dus gelijk raak zijn. Daarom ontwierpen wij een dynamisch wit vlak als uitgangspunt voor elke verpakking. Goed voor de herkenbaarheid in het bonte schap. Per productcategorie gaven we het een andere vorm én speelden we met kleur en typografie voor de achtergrond. Zo kreeg elke categorie een eigen, aantrekkelijk gezicht. Uiteraard passend bij de merkwaarden en verschillende belevingen per soort product, zodat mensen soepel kunnen navigeren door de winkel.
Een goed verhaal
Maar niet alleen het oog wil wat, een vlotte babbel is zeker zo belangrijk. De witte vorm is behalve een herkenbaar visueel focuspunt daarom tevens een podium voor de USP’s en belangrijkste productinformatie. Helder in de schijnwerpers, met het logo van Kruidvat als vaste factor. Het is die verbinding tussen logo en witte focusvorm waardoor de huismerkproducten een heus begrip worden. Ze vallen op in het schap, zijn goed vindbaar en duidelijk familie van elkaar.
Samen, zo leuk!
Wie ons kent weet dat wij niets liever doen dan samenwerken, met elkaar én met onze klanten. In dit geval ook met andere bureaus. Want vanwege de hoeveelheid aan artikelen van Kruidvat, werken drie designbureaus aan de ontwerpen. Onze designtaal vormt daarbij de basis. Doordat wij hiervoor een dynamisch grid ontwierpen, gaven we de andere bureaus kaders mee waarin ze toch creatief konden zijn. En dat is nou wat ons werk zo leuk maakt; (met) elkaar inspireren en een positieve verandering teweeg brengen. Als kers op de taart ontvingen wij met onze ontwerpen voor Kruidvat een nominatie voor de Pentawards.