Loving happy pets!
De uitdaging
In 2022 werd het Britse Rosewood Pet Products verwelkomd in de Dayes Group familie. Een veelbelovend verbond! Met deze stap worden krachten én huisdier assortiment gebundeld en kan onder 1 merk: Rosewood, het aanbod blijven groeien en verbreden in de UK, Europa en zelfs daarbuiten. Hierdoor kunnen alle ranges onder hetzelfde merk geladen worden, wat impact heeft op de bekendheid en groei van het gehele Rosewood merk. Waar Rosewood in de UK reeds een gerenommeerd merk is, is er in Europa nog werk aan de winkel. Hier zijn consumenten vooral loyaal aan de kwalitatieve huisdierproducten van Dayes in o.a. de herkenbare zwarte verpakking.
Iedere propositie een eigen kwaliteitsniveau en verkoopkanaal:
• Black Line (voorheen Pets Unlimited c.q. Best For Your Friend): speciaalzaakkwaliteit tegen schappelijke prijzen in supermarktkanaal;
• Naturefood: de verwachte speciaalzaakkwaliteit tegen scherpe prijzen in specialistisch kanaal;
• Z-Line: een fun productrange met vertrouwde kwaliteit tegen schappelijke prijzen in value-retail kanaal.
Het verenigen van Rosewood met de verschillende merken en lijnen van Dayes vraagt dus om een zorgvuldige, strategische aanpak waarbij er én eenduidigheid ontstaat en tegelijkertijd géén vervreemding voor de consumenten van de bestaande merken. En hoe creëer je synergie tussen alle productlijnen én behoudt je de ruimte om ze allemaal een eigen propositie te laten houden?
De oplossing
Allereerst gaven we de merkidentiteit van moedermerk Rosewood een make-over die visueel beter aansloot bij de belofte: loving happy pets. De zachte, ronde typografie voelt vriendelijk en welcoming, de rode merkkleur geeft warmte en toont passie, de schuine positie is speels. De hartvorm met 3 teentjes uit het vorige Rosewood logo symboliseerde de liefde voor alle dieren: dat behielden we graag! Sterker nog: we gaven hem wat extra eigenheid en een grotere rol, zodat het een breed inzetbare brand-asset zou worden. We behielden bewust de meest herkenbare asset van iedere propositie, maar creëerden ook uniformiteit waar dat kon. Zo maken we binnen Rosewood altijd gebruik van de hartvorm en werden alle verschillende lettertypes vervangen voor 3 vastgestelde typefaces.
Het resultaat
Inmiddels zijn alle Dayes proposities omgezet naar het Rosewood merk, staat er een gloednieuwe Rosewood website in nieuwe visuele identiteit online en kan er verder gebouwd worden aan één groot, leading merk in de pet care categorie. Met sterke, herkenbare en levendige brand-assets en een merkkarakter vol emotie die je in één oogopslag vertelt: We love happy pets!
“Dat onze verpakkingen lange tijd sterker zijn geweest dan het merk, zegt veel over de kwaliteit die Brum levert. Ze luisteren, denken mee en verrassen ons altijd met uiteenlopende versies die ons meenemen in hun denkproces en overwegingen. We zijn er dan ook van overtuigd dat we met de vernieuwde, uniforme en frisse look & feel van het merk Rosewood, beter in staat zijn om onze boodschap uit te dragen, herkenning te realiseren en zodoende het hart van menig huisdierliefhebber te veroveren.”
- Lindsay Hübner, Brand Manager Pet Care
Team
Strategie:
Lisa van Diemeren
Design: Jon Sonneveld
Artwork: Vijay Sardjoe, Nancy Prins
Project management: Pieter Steenaert
Marketing agency: The Brave New Now