Het enige echte Topking merk - bekend van de iconische Vlammetjes - was toe aan nóg meer pit. Onze brummers gingen aan de slag en het resultaat is... too hot to handle ;-)
De uitdaging
Van VlamPanini’s en VlamTosti’s tot aan KaasTengels en Mini Empanadas: het Topking merk, bekend van de iconische Vlammetjes, groeit en groeit. Vlammetjes en KaasTengels zijn inmiddels echte publieksfavorieten, maar werden nog vaak gezien als productcategorie in plaats van het A-merk achter de énige echte. Ook al probeert de concurrentie het nog steeds: de Topking originelen zijn niet te evenaren. Tijd om het merk en zijn producten scherper te positioneren én te laden, zodat de consument unanieme voorkeur krijgt voor Topking.
Met een assortiment zo groot en divers als die van Topking, is de balans tussen segmentatie en uniformiteit heel belangrijk. Het Topking merk moet een sterke paraplu vormen voor alle submerken, die ieder allemaal hun eigen positionering dragen.
De oplossing
De Rotterdamse roots van Topking vormden de fundering van een unieke portfoliostrategie, geïnspireerd door de stadse straten en zijn smaken en eetgewoontes: voor elke Rotterdammer zijn die weer nét anders, maar de stad verbindt toch iedereen met elkaar. Precies zó fungeert Topking als House of Brands, met zijn eigen, unieke bewoners: Vlammetjes, KaasTengels en Toasties.
Met zijn perspectivische 3D-vormen maakten we voor het nieuwe Topking logo een knipoog naar de geometrie in de stadse skylines. Terug naar de grafische eenvoud van het oorspronkelijke logo: zonder poespas of opsmuk. Uitgevoerd in het stevige, herkenbare Topking rood.
Voor de overkoepelende visuele identiteit van Topking lieten we ons verwonderen door alles wat er in de grote stad te zien is: geplakte affiches, lichtbakken, kunstzinnige murals en graffiti tags. De submerken werden voorzien van een zwart-wit, graffiti-inspired woordbeeld, ieder met een eigen karakter, wat visueel nog steeds een sterke link legt met de vorige merklogo’s. Op de verpakkingen wordt er één iconisch beeldelement centraal gezet, als een uitsnede van de murals die je in de grote stad tegenkomt. Disruptief door eenvoud, afgewerkt met fijne korrel.
Een hand made logo
Voor de ontwikkeling van het Topking logo en de merklogo’s werkten we samen met typograaf Thom Niessink. Hij tilde de uitvoering van onze concepten naar een hoger en uniek esthetisch niveau! Benieuwd naar het werk van Thom? Je vindt het hier: www.thomniessink.nl
Het resultaat
Inmiddels is zo’n 90% van het Topking assortiment om naar de nieuwe identiteit. De visuele impact van dit redesign is enorm: er is synergie tussen alles wat Topking maakt en doet. De kaders én vrijheid van de nieuwe beeldtaal zorgen er ook voor dat nieuwe productintroducties én nieuwe marketingmaterialen, visueel en strategisch, op een slimme en consistente manier kunnen worden ontwikkeld. Een designsysteem waar we trots op zijn!
Het team
Strategie: Lisa van Diemeren, Vincent van der Velde
Design: Saskia Berting, Lisa van Diemeren
Artwork: Nancy Prins, Vijay Sardjoe
Project management: Anne van Eijk
Typografie en illustratie: Thom Niessink
Fotografie: Daan Verschuur
Beeldbewerking: Fred Rietveld
Foodstyling: Oliver Knight