De uitdaging
Al zo’n 10 jaar werkt Brum voor Concorp: het familiebedrijf achter merken als Autodrop en Fisherman’s Friend, maar ook Van Slooten. Een merk dat ooit in het leven is geroepen om snoep te verkopen buiten de reguliere Nederlandse retailkanalen: denk aan veerboten, luchthavens en in het buitenland. Met zijn Hollandse herkomst werd Van Slooten een icoon voor toeristen en reizigers. Het merk is een échte explorer by heart, net als merkeigenaar Edwin Ebbens. Al jaren werd er voortborduurt op een design grid waarin het travelconcept visueel nooit heel voelbaar is geweest. Zowel Brum als Edwin zagen dat het reis- en ontdekkingsthema steeds unieker en kansrijker werd en dat het Van Slooten merk potentie had om grootser en iconischer te worden dan ooit tevoren. Het was tijd om het merk bij de roots aan te pakken.
De oplossing
Wie graag reist, verzamelt herinneringen. Of souvenirs! Het nieuwe Van Slooten design bestaat uit een patchwork design: badges die het merk verzameld heeft tijdens al zijn reizen. Van Slooten kreeg hiermee meer persoonlijkheid: een ontdekker die voor jou de beste smaken meeneemt. De snoepvormen werden logischer gekoppeld aan de thema’s en er ontstaat meer fun, maar dan wel op een volwassene, witty manier.
Bij een gevestigd merk als Van Slooten gooi je niet zomaar alle brand assets overboord. We onderzochten wat we zouden moeten behouden, challengen of stoppen om herkenbaarheid te behouden én het verhaal krachtiger te vertellen. De visuele taal van het Van Slooten logo, de tweedeling, de grote cirkelvorm en de hiërarchie on-pack bleven behouden.
Het resultaat
De nieuwe beeldtaal van Van Slooten werd een uitgebalanceerde combinatie tussen emotie en flexibiliteit versus functionaliteit en eenduidigheid. Met een sterke conceptuele basis en vaste grid elementen kan er eindeloos voortgeborduurd worden op het Van Slooten merk. Sterker nog: de nieuwe merkuitgangspunten biedt zelfs inspiratie en handvatten om nieuwe product ideeën te bedenken die passen binnen dit concept. Van Slooten kreeg herkenbare brand assets waarmee het merk kan worden geladen en zichtbaarder wordt: Een design dat elkaar op alle touchpoints versterkt! Een merk dat tot leven komt tot een échte ontdekker.
Het team
Art Direction: Sanne de Wit
Design: Sanne de Wit
Strategie: Sanne de Wit, Tessa Oudijn
Artwork: Nancy Prins, Vijay Sardjoe
Project management: Ramon Remkes
Illustratie: Sanne de Wit, Nick van Oosten
Fotografie: Daan Verschuur
Beeldbewerking: Fred Rietveld