Een icoon om voor te smelten.

De uitdaging
Hadden de oprichters van ERU ooit kunnen denken dat ze 200 jaar niet alleen de titel ‘Koninklijk’ zouden dragen maar ook een van de bekendste verpakkingen hadden voortgebracht? Het beroemde gouden kuipje is niet weg te denken van de Nederlandse keukentafel. Ze smelten nog steeds echte Goudse kaas in Woerden om hiermee de volle smaak te krijgen. Het kantoor daar is zelfs gebouwd in de vorm van het bekende kuipje!
De 200ste verjaardag was een mooie aanleiding om het design van het kuipje eens goed onder handen te nemen. Ontwerper Jon Sonneveld: “Op de vorige verpakking gebeurde veel en het belangrijkste ingrediënt was naar de achtergrond verdwenen. We wilden nu echt het product laten spreken.”

De oplossing
Met illustratieve smeltelementen, krachtige typografie en gouden accenten blijft de nieuwe verpakking vertrouwd en premium en wordt de nadruk gelegd op de smeuïgheid. Ook de slogan ‘We smelten de kazen’ is terug in het design, een subtiele verwijzing naar de iconische campagne uit de jaren ’80. De herkenning van de kuip is niet alleen gebleven, het geheel is nog veel krachtiger en eigenzinniger geworden.

Het resultaat
In het nieuwe kuipje staat het intrinsieke product centraal; een kaas die wordt gesmolten. Het ‘omarmt’ het nieuwe, centraal geplaatste logo. Daardoor knallen de verpakkingen het schap uit en de smaakvarianten zijn veel duidelijker geworden. Het nieuwe design werkt ook goed op andere verpakkingsvormen zoals de slices en grootverbruik.
Het is een resultaat van een mooie samenwerking met Nieke Stegerman, de graphic designer van Koninklijke ERU. Zij zorgt voor de doorvertaling van het design van Brum naar de smaakvarianten zoals ERU Goudkuipje Sambal en ERU Balans Belegen.

"Het is ontzettend waardevol om te werken met een designbasis die tot in de puntjes klopt. Brum heeft een fundament gelegd dat niet alleen sterk staat, maar ook flexibel genoeg is om moeiteloos door te vertalen naar nieuwe smaken, verpakkingsvormen en zelfs andere categorieën. Elk nieuw product voelt direct als onderdeel van de ERU-familie"
- Marieke de Wit
Marketeer bij Koninklijke ERU

Het team
Concept, strategie: Jon Sonneveld
Design: Sanne de Wit, Jon Sonneveld
Artwork: Vijay Sardjoe
Project Management: Nienke Beerens
Illustratie: Studio Nick van Oosten
Beeld: Classic Rebel