Met trots presenteren wij de nieuwe visuele identiteit van Jan! Dezelfde vrolijke, nuchtere Jan die je gewend bent, maar dan in een nieuw, nóg iconischer jasje!
De uitdaging
Als brand manager of merkeigenaar werk je vaak met meerdere bureaus tegelijk aan je merk. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee, want: hoe zorg je ervoor dat je merk consistent en accuraat wordt doorvertaald op alle fronten? Dit was dan ook de vraag van Jan. Het packaging design van Jan deed zijn werk nog goed, maar de doorvertaling van de visuele identiteit naar andere merkuitingen werd soms een uitdaging. De behoefte? Een duidelijke visuele identiteit met inspirerende en heldere guidelines, waar andere bureaus ook gericht mee aan de slag kunnen. Maar allereerst de vraag: hoe kunnen we de positionering en het Jan merkkarakter weer scherp krijgen, zodat Jan nog meer top-of-mind wordt bij de consument?

De oplossing
Voordat we begonnen de visuele identiteit van Jan, zijn we eerst teruggegaan naar de kern van het merk. Wat maak Jan nou zo uniek? Aan de hand van een strategische vragentechniek hebben we de Jan positionering kunnen uitdiepen tot een kernachtig, onderscheidend karakter. Door die nieuwe positionering naast het ‘oude’ Jan te leggen, konden we scherpstellen wat we visueel moeten behouden, challengen of zelfs zouden moeten stoppen. Zo werden zowel de strategische fundering als visuele kaders concreet.


De vertaling en het brandbook
De belangrijkste take-out van de nieuwe strategie was dat de balans en nuances in het merkkarakter geherdefinieerd moesten worden. Zo is Jan jong van geest, maar niet kinderachtig. Ongecompliceerd, maar niet slordig. Met merkwaarden als gezellig sociaal, opgewekt vrolijk, relativerend nuchter en ontzorgend als uitgangspunt ontwikkelden we een beeldtaal en tone-of-voice die hier perfect bij aansluit. Met een aantal organische focusvormen, een vriendelijke, ronde 3D typografie, geknipte kaders, handgeschreven quotes, kleurrijke fotografie en een patroon van upgradet, unieke illustraties werd de nieuwe beeldtaal van Jan geboren.
Dit alles legden we vast in een inspirerend brandbook. Het uitgangspunt? Gekaderde vrijheid: heldere guidelines die niet afremmen, maar juist inspireren! Van brandstory tot merkwaarden tot het gebruik van de Jan brand assets: alles wat je nodig hebt om in het Jan merk te kruipen, vind je in dit unieke brandbook.

Resultaat
Een consistente, visuele taal dat de aangescherpte positionering van het Jan-merk ademt en overbrengt. Vastgelegd in een (heilig!) handboek dat ervoor zorgt dat bureaus efficiënter aangestuurd kunnen worden, het merk kunnen leren kennen en geïnspireerd kunnen raken!
Nu door naar stap 3: de nieuwe visuele identiteit doorvertalen naar de verpakkingen van Jan. Wordt vervolgd!

Packaging design
Urgentie voor een packaging redesign was er niet meteen, maar we konden eigenlijk niet wachten tot ook de verpakkingen hun nieuwe Jan 2.0 jasje kregen. Voor alle producten gold: meer focus, meer food appeal en optimale merkbeleving. Maar we zagen duidelijk dat de twee productgroepen in het assortiment daarnaast nét iets anders nodig hadden. Voor de pannenkoeken, poffertjes en pancakes betekende dat focus op gemak en plezier en een witte basis, passend bij de categorie. Voor de deegproducten lag de nadruk op smaakbeleving en inspiratie en keerden we de balans in kleur om: een gekleurde basis voor extra warmte met witte elementen en de focus op smaakbeleving en inspiratie. Zo kregen beide productgroepen een jasje op maat. Zónder de herkenbaarheid van Jan te verliezen.
Commercial door BrandBuilders.
Testimonial
"Het merk Jan heeft momenteel de wind in de zeilen. Zo weten we met het merk inmiddels 1 op de 3 Nederlandse huishoudens te bereiken met onze producten. Dat dit samenvalt met het moment dat we het merk nieuw elan hebben gegeven middels een vernieuwde visuele identiteit en een re-styling van het verpakkingsdesign speelt hier zeker een rol in. We merken dat het nieuwe jasje van JAN zorgt voor nieuwe creatieve ideeën en een flinke dosis enthousiasme, zowel intern als extern.
Hoe gaaf is het dat Brum Design ooit het eerste verpakkingsdesign van JAN ontwierp en dat nu 15 jaar later Brum opnieuw de partij is die JAN van nieuw elan voorziet. Het opnieuw onder de loep nemen en aanscherpen van het merkfundament en de neerzetten van de hieruit voortvloeiende visuele identiteit was een zeer interessant en tof project om samen met hen op te pakken. Het vervolgens ontwikkelen van het nieuwe verpakkingsdesign was de kers op de taart. Dit grote project toont aan dat Brum strategisch sterk zijn en veelzijdiger zijn dan puur packaging design.
Brum, bedankt!"
- Niels Roodenrijs, Sr. Brand Manager bij Cérélia Netherlands B.V.
Het team
Design: Saskia Berting, Eva Verbeek
Artwork: Nancy Prins, Erik Balke
Project management: Ramon Remkes
Fotografie: Daan Verschuur
Foodstyling: Sander de Ponti
Illustratie: Nick van Oosten