nl
Taal switcher Taal switcher
Menu

Case

Jan 2.0

Altijd tijd voor Jan!

Een succesvol merk dat de frisse draai kreeg die het iconische karakter nog meer liet stralen. Jan 2.0 is geboren!

De uitdaging

Het eerste Jan design was ook het laatste: het logo en packaging design werden 10+ jaar geleden bij Brum ontwikkeld. De verpakkingen deden het nog steeds goed op het schap en Jan is uitgegroeid tot een succesvol Nederlands retailmerk! So, why change a winning team? De verpakking was de visuele basis voor het merk geworden, zonder heldere richtlijnen om het merk naar andere media te vertalen. Het resultaat? Uiteenlopende opvattingen over de merkidentiteit van Jan en hoe dat eruit zou moeten zien.

De oplossing

Terug naar de kern! Wat is het onderscheidend vermogen van Jan? En wat maakt het écht relevant? Samen de brand managers van Jan gaven we aan de hand van een strategische vragentechniek antwoord op die vragen. Het verhelderde hoe we een nog belangrijkere rol in het leven van de Nederlandse consument konden vervullen én welke aspecten van het merk behouden, gechallenged of gestopt zou moeten worden om dat te kunnen doen. De grootste take-out was dat de nuances van het merk scherper gedefinieerd moesten worden. Zo is Jan jong van geest, maar niet kinderachtig. Ongecompliceerd, maar niet slordig. Er ontstond een hernieuwde fundering voor het Jan merk, vol gezelligheid, nuchterheid en vrolijkheid. Met Jan is het altijd een feestje. Zo ook de visuele identiteit en verpakkingen!

Het resultaat

Een inspirerend merkverhaal, eigenzinnig merkwaarden en een helder genuanceerd merkkarakter ontwikkelden we de visuele taal van Jan 2.0. De wat kinderlijke doodles maakten plaats voor ludieke, relativerende illustraties, die samen met de handgeschreven quotes een ontwapenend gevoel achterlaten. Er kwam wat orde in de chaos, door organische, vrije vormen focus te laten creëren in elke lay-out. One-liners in Jan’s ronde 3D letters komen je met vriendelijkheid tegemoet. Geknipte kaders vormen een fun, handmatig canvas voor iedere uiting. Fotografie, illustratie en tekst werden ultiem geïntegreerd met elkaar en zorgen voor diepte en dimensie. De nieuwe beeldtaal van Jan werd geboren.

Implementatie en documentatie

Bij Brum gingen we aan de slag met de nieuwe Jan vrachtwagens, beursstand, servetten en uiteindelijk ook alle Jan verpakkingen. Daarover straks meer! Jan 2.0 werd namelijk aan de hand van een inspirerend en richtinggevend brandbook ook geïntroduceerd bij derden die met het merk werken. We werken graag met andere creatieve bureau’s die hetzelfde grote doel voor ogen hebben: een merk geliefd en consistent houden. Zo deden bureau’s als GoldfiZh en Activatie Heroes het merk enorm veel eer aan! Er werden engaging social posts, een dynamische website, gezellige poffertjeskraam en zelfs ontwapenende TVC’s ontwikkeld waar het Jan 2.0 DNA doorheen stroomde. Trotse en blije Brummers worden we daarvan!

Packaging design

Urgentie voor een packaging redesign was er niet meteen, maar we konden eigenlijk niet wachten tot ook de verpakkingen hun nieuwe Jan 2.0 jasje kregen. Voor alle producten gold: meer focus, meer food appeal en optimale merkbeleving. Maar we zagen duidelijk dat de twee productgroepen in het assortiment daarnaast nét iets anders nodig hadden. Voor de pannenkoeken, poffertjes en pancakes betekende dat focus op gemak en plezier en een witte basis, passend bij de categorie. Voor de deegproducten lag de nadruk op smaakbeleving en inspiratie en keerden we de balans in kleur om: een gekleurde basis voor extra warmte met witte elementen en de focus op smaakbeleving en inspiratie. Zo kregen beide productgroepen een jasje op maat. Zónder de herkenbaarheid van Jan te verliezen.

Commercial door C2B.

Testimonial

"Het merk Jan heeft momenteel de wind in de zeilen. Zo weten we met het merk inmiddels 1 op de 3 Nederlandse huishoudens te bereiken met onze producten. Dat dit samenvalt met het moment dat we het merk nieuw elan hebben gegeven middels een vernieuwde visuele identiteit en een re-styling van het verpakkingsdesign speelt hier zeker een rol in. We merken dat het nieuwe jasje van JAN zorgt voor nieuwe creatieve ideeën en een flinke dosis enthousiasme, zowel intern als extern.

Hoe gaaf is het dat Brum Design ooit het eerste verpakkingsdesign van JAN ontwierp en dat nu 15 jaar later Brum opnieuw de partij is die JAN van nieuw elan voorziet. Het opnieuw onder de loep nemen en aanscherpen van het merkfundament en de neerzetten van de hieruit voortvloeiende visuele identiteit was een zeer interessant en tof project om samen met hen op te pakken. Het vervolgens ontwikkelen van het nieuwe verpakkingsdesign was de kers op de taart. Dit grote project toont aan dat Brum strategisch sterk is en veelzijdiger is dan puur packaging design.

Brum, bedankt!"

- Niels Roodenrijs, Sr. Brand Manager bij Cérélia Netherlands B.V.

Het team

Strategie: Lisa van Diemeren
Design:
Saskia Berting, Eva Verbeek
Artwork:
Nancy Prins, Erik Balke
Project management:
Ramon Remkes
Fotografie: Daan Verschuur
Foodstyling:
Sander de Ponti
Illustratie:
Nick van Oosten
Activatie: Activatie Heroes
Content creatie: Goldfizh, C2B
Commercials: BrandBuilders, C2B

Neem contact op

Is jouw merk ook toe aan een impactvolle product restyling? Of wil je gewoon even sparren? Pieter en Tessa helpen je graag! Neem gerust even contact op.