Voor Lidl gingen we aan de slag met een uitgebreide productlijn die maar kort in de winkel staat. En dat brengt haar eigen uitdagingen met zich mee!
Briefing
Themaweken bij Lidl zijn belangrijke klantentrekkers. Een week lang worden de schappen vol gezet met bijzondere artikelen die je anders nooit in de winkel vindt. Streekweken is ook zo’n thema. Het was aan Brum om voor deze grote serie een opvallend design te maken. We focusten voor deze lijn op de herkomst van producten.
Het uitgangspunt
Met deze informatie begonnen we aan het manifest. Want wat betekent die herkomst eigenlijk voor de shopper?
“Waar je ook komt in Nederland, elke streek heeft zijn eigen producten. Op die uit je eigen omgeving ben je trots, en als je de smaken proeft van een andere streek voel je je echt op reis. Oorspronkelijke lokale recepten, of ze nu een eeuwenoud zijn of recent ontwikkeld. Gemaakt doortrotse mensen met liefde voor hun vak en ambachtelijke methodes. Helemaal van nu, want mensen zijn weer op zoek naar authentieke smaken. Smaken die je doen denken: “Aha, dat is typisch uit die streek”.
Conceptfase
In de conceptfase zijn we op zoek gegaan naar verschillende manieren om de herkomst te benadrukken. Dat doen we altijd in de vorm van moodboards. We onderzochten verschillende denkrichtingen die te maken hebben met streekgebonden producten. Dit is de eerste selectie die we met Lidl bespraken:
Na een inspirerend overleg gingen we tweaken en aanvullen, weglaten en veranderen, tot we uitkwamen bij de uiteindelijke conceptrichting ‘Local street food’.
De smaak van de streek proef je… op straat! Kleine kraampjes met ambachtelijke en eigentijdse producten. Vers gemaakt en mooi gepresenteerd. Iconisch vormgegeven als echte lokale helden.
Designfase
Met Local Street Food in gedachten werden verschillende merknamen en designrichtingen uitgewerkt. Bij elke richting hielden we rekening met de designcriteria die voor dit specifieke project gelden:
- Herkenbaar, opvallend thema
- Geloofwaardige kwaliteit
- Herkomst en product duidelijk
- Toepasbaar op transparante en dichte verpakking
- Economisch uitvoerbaar
- Eigentijds
Elk design werd aan de hand van de criteria gescoord, en vormde een praatstuk over de keuzes die gemaakt worden. Het uiteindelijke design met de merknaam die het beste paste, was De Smaak Van...
Designer Xander licht het design toe: “De vormen achter de letters zijn geïnspireerd op de vormen van het stadswapen. Om het authentieke karakter te ondersteunen zijn verder verschillende designelementen opgespeeld: een papiervezel in de achtergrond, een interpretatie van vrolijke lampenslingers die vaak bij foodtrucks te vinden zijn en kleuren met heel eigen karakter”. De witte verpakkingen met zwarte tekst en iconische gekleurde wapens springen er prachtig uit op het schap.
Artwork
Voor elke stad, regio of provincie is een eigen uitwerking gemaakt. Zo was het thema heel goed door te vertalen naar allerlei producten en streken. De Streekweken worden namelijk maar één week in de winkel gevoerd. Geen ingewikkelde illustraties dus, maar efficiënt opvallen met sfeer!
Per productlijn werd gekeken op welke manier het icoon werd ingezet. De productsoort moet duidelijk zijn, soms de smaak, de uitvoering of ook de verschillende varianten. “Een heel gedetailleerd werkje,” verteld artworker Jessy, “Je moet voor elke verpakking op zoek naar oplossingen. Heel leuk om te doen”.
Het resultaat
De meer dan 50 producten van de Streekweken zijn inmiddels bij Lidl in de winkel geïntroduceerd. Er ontstond een mooi winkelbeeld en duidelijke blokvorm op de schappen. Maaike Volders (Lidl branding & packaging): “Het was een huzarenstukje voor onze leveranciers om zoveel verpakkingen en verpakkingsvormen precies op tijd voor elkaar te krijgen, alles met gelijke uitstraling. Maar het is weer gelukt!”
Veel producten gingen als warme broodjes over de toonbank. Uit welke streek die warme broodjes kwamen? Tja… Het was gewoon de smaak van heel Nederland.