nl
Taal switcher Taal switcher
Menu

Case

Kordaat

Een biermerk om trots op te zijn

Expertises

Packaging Brand design Typografie

Tags

Alcohol Private brand

Soms krijg je als bureau de kans om een heel nieuw merk te creëren. En als dat een biertje voor een van de succesvolste retailers van het land is, is dat natuurlijk helemaal feest.

De briefing van Lidl was duidelijk: ontwikkel een Echt Hollands Premium pilsener. Bier gebrouwen in Nederland, waar Nederlanders trots op zijn. Lidl voegt steeds meer lokale producten toe aan het assortiment en zet samen met Brum steeds vaker in op doordacht design. Dit keer was het de wens om echt uit te pakken en een hoogwaardig en opvallend merk neer te zetten. Een merk dat eigentijds is, maar tegelijk appelleert aan traditie en kwaliteit.

Op en top Hollands

Aan ons de uitdaging het typisch Hollands te maken en bovendien de juiste balans te vinden tussen opvallend, eigenzinnig en toch herkenbaar in het bierschap. Dit zie je terug in de naam, kleur (oranje!) en mentaliteit van het merk. Zo is Kordaat het biermerk van de eigenzinnige, hardwerkende Nederlander geworden. Een rijk en helder bier dat je drinkt na noeste arbeid, om te proosten op het leven en ons mooie land. Want met onze onverschrokken vastberadenheid en no-nonsense mentaliteit is dit kleine land groot geworden. Naar bekend adagium ‘zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’.

Bijzonder project

Maaike Volders van Lidl vertelt: “Dit project was vanaf het begin erg spannend: we wisten dat het een grote introductie zou worden, dus het moest écht goed zijn. We hebben met Brum veel richtingen onderzocht en nagedacht over de juiste uitstraling. Uiteindelijk hebben we een selectie uitvoerig bij consumenten getest. Kordaat kwam duidelijk als beste uit de bus”.

Design tot in de details

Kordaat vertelt dan ook een verhaal van daadkracht en trots. Daar zie je overal in het design elementen van: de naam groot op de opvallende witte baan, de brouwer in het geïllustreerde beeldmerk, het handgemaakte lettertype, de vorm van het etiket, de kenmerkende oranje tint... En al die elementen samen vertellen niet alleen het verhaal van het merk, ze werken ook bijzonder goed in het schap en in de campagne.

Grootse campagne

Brum Designer Xander is trots: “Het nieuwe merk is door Lidl groot in de markt gezet; het hele land staat vol met abri’s en er is een commercial gemaakt. Dat is zo gaaf, dat maak je echt niet vaak mee”. De keuze om het merk te introduceren zonder Lidl als afzender, is een hele stoere - en een effectieve. “Binnen drie maanden een naamsbekendheid van 75% en nu in de top van de pilsmerken in Nederland”. In al z’n kordaatheid heeft het merk de biersector dus flink opgeschud.

Om trots op te zijn

Bij Brum houden we ervan de consument te verrassen, en dat is met Kordaat en deze ‘anonieme’ introductie zeker gelukt. Op de winkelvloer heeft Kordaat met zijn fris oranje kleur en opvallende karakter een grote uitstraling op het hele assortiment. Hierdoor kon -het Duits georiënteerde- Lidl een stap verder richting de lokale markt en de Nederlandse koper zetten. De consument heeft het Hollandse, eigenzinnige Kordaat omarmd! Het kreeg een plekje in hun hart én in hun koelkast. Het is ook een pils om trots op te zijn.

Neem contact op

Is jouw merk ook toe aan een impactvolle product restyling? Of wil je gewoon even sparren? Pieter en Tessa helpen je graag! Neem gerust even contact op.