en
Taal switcher Taal switcher
Menu

Case

Petfoodie

De droom van iedere viervoeter.

De uitdaging

Al sinds 1989 maakt Smuldier hondenvoer waar iedere viervoeter zijn neus bij aflikt. Een Nederlands merk met een unieke positie in de retail, grote naamsbekendheid en hoge klantloyaliteit. Nu, anno 2024, wil Smuldier ook de Europese markt betreden, zodat nóg meer petparents hun huisdier kunnen laten genieten van het assortiment. Met zijn Nederlandse naam, kan het Smuldier merk internationaal niet goed ingezet worden. Brum werd gevraagd de naam ‘Petfoodie’ te testen voor de internationale range, met minimale aanpassingen ten opzichte van het Nederlandse Smuldier design. Máár… Brum zou Brum niet zijn als we de vraag niet zouden challengen als we denken dat het béter kan. Hoe kunnen we, naast de naamswijziging, het design nog méér het Smuldier gevoel geven dan dat het ooit geweest is?

De oplossing

We definieerden de positionering van Smuldier nog wat scherper om te onderzoeken hoe we de kern nog sterker on-pack konden uitdragen. En maakten toen een grotere stap. Eentje waarbij het smullen, neus aflikken, écht lekker en goed eten visueel nog meer centraal kwam te staan. Maar er óók voldoende aansluiting bij het Nederlandse design behouden kon blijven. Het kleurgebruik en de grafische vormentaal bleven behouden, net als het fotografie concept. Fun fact: de dieren op de verpakkingen zijn met behulp van AI gegenereerd. Als echte dierenvrienden zorgden we er zo voor dat er geen “modelviervoeters” urenlang op de set hoeven te staan voor het gewenste resultaat. Het logo werd een vriendelijk, vrolijk script met een symbolisch tongetje erin verwerkt. Dat tongetje wordt visueel op iconische wijze herhaalt in de fotografie van de honden, die hun snuit aflikken bij het dromen over Petfoodie. De ronde vorm van het oude design werd daarom ook omgetoverd tot een wolkje. Los van het packaging design bouwde Brum ook verder aan visuele brand assets tot aan de tone-of-voice, zodat er handvatten zijn waarmee het merk zich verder kan ontwikkelen.

Het resultaat

Met het nieuwe Petfoodie merk en design kan de Europese markt worden betreden! Daarnaast werd de beeldtaal iconisch, verhalend en helemaal van deze tijd. De fundering die we voor Petfoodie hebben gelegd, bood andere bureau’s handvatten om eigen merkuitingen te maken. De Interzoo beurs van 2024 was trouwens de ultieme deadline waar we naar toe werkten: daar kon de Europese markt kennis komen maken met het hele assortiment van wel 28 varianten. De Petfoodie stand in nieuwe stijl, ontwikkeld door XXX, werd benoemd als één van de meest spraakmakende en opvallende stands en het nieuwe merk werd enorm positief ontvangen. Tijdens de beurs ontving Petfoodie veel mooie complimenten én goede inzichten voor de toekomst. Een toekomst-proof merk om trots op te zijn!

Het team

Design: Xander van Miltenburg, Sanne de Wit
Artwork: Vijay Sardjoe
Project management: Marc Terlien
AI Fotografie en beeldbewerking: Francois Veraart
Product fotografie: Studio_M
Mock-ups: DENK
Stand-design: ?

Get in touch

Is your brand ready for an impactful product restyling? Or would you prefer to simply discuss your ideas with us? Pieter and Tessa would love to help! Feel free to contact us.